יום שלישי, 10 באוגוסט 2010

אסטרטגיית הג'ודו - עיקרון התנועה


עיקרון התנועה: ע"י שימוש אופטימאלי בגמישותך ובמהירותך אתה מונע מיריב להשתמש כנגדך בגודלו ובכוחו. התנועה אמורה להגדיל את חלון ההזדמנויות שלך בכל הקשור להחלטות עסקיות בשוק תחרותי. לא מעט ארגונים הכניסו את העיקרון הזה לשמם: "התנועה לזכויות האדם", "תנועת גרינפיס", "תנועת הצופים", "תנועת החסידות" ועוד. כל אלה ידעו שכדי להשיג את יעדיהן עליהן לצאת מקיבעון ולנוע באופן בלתי פוסק אל עבר המטרה שהוגדרה.


זכור לי היטב איך באמצע שנות השמונים הכדורגלן האגדי יוהאן קרויף השתמש בעיקרון התנועה. הוא קיבל על עצמו את האחריות על מחלקת הנוער של אייאקס והורה מיד למחוק מהלקסיקון את המונח "כדור מרגל לרגל". ההסבר שלו היה שאם אתה מקבל את הכדור לרגל אתה חייב לעמוד במקום מסוים מה שעושה אותך פגיע, על כן הוא הורה שיש תמיד למסור מסירה חזקה שתכוון כשני מטר לפני השחקן בכיוון התנועה שלו. דבר שהכריח את השחקן המקבל להיות בתנועה בזמן מפגשו עם הכדור וכך הוא מגיע ליריב כשהוא בתנועה בעוד היריב עומד(מקובע) דבר שנותן יתרון גדול.
הדבר החשוב ביותר בתנועה הוא האין סופיות שלה, ברגע שנעצרים עלול להיווצר מצב של קיבעון עסקי שינוצל על ידי המתחרים.


עיקרון התנועה בג'ודו עצמו בא לידי ביטוי בתחילתו של קרב במושג שנקרא "קומי קאטה" שפירושו "צורת תפישה", ולמעשה כל אחד מהמתחרים מנסה לתפוש בחלק בגדו של האחר שיאפשר לו לבצע את התרגיל החזק ביותר שלו עצמו. הבסיס להצלחה בקרב ג'ודו מתחיל באחיזה הנוחה והנכונה. גמישותו ומהירות תנועתו של הג'ודוקא יקבע אם הוא יצליח להגיע לקומי קאטה אופטימאלית בשבילו. גם מתחרים חזקים ביותר שמתמחים במספר תרגילים עלולים להפסיד אם לא יגיעו לקומי קאטה שתאפשר להם לבצע את אחד מהם.


אם מנעת מיריבך את האחיזה הדבר הבא שעליך לעשות הוא לנוע לתוך המצב שיצרת ולבצע את התרגיל החזק שלך.
הדבר דומה ללחימת גרילה לעומת לחימה של צבא. לוחמי גרילה (חמאס, חיזבאללה, אל-קאיידה באפגניסטן) לא נכנסים לעימות ישיר בשדה הקרב אלא בוחרים ב"קומי קאטה" הנוחה להם שתעזור להם להביא לידי ביטוי את החזקות שלהם. לאחר שיצרו בעזרת תנועה/מהירות/חמקמקות את אזור הפעולה הנוח להם הם נכנסים אליו ומבצעים את תכניותיהם.


בעולם העסקים ה"קומי קאטה" היא יצירת תנאי שוק אופטימאליים שיאפשרו לחברה עסקית להביא לידי ביטוי את החזקות שלה. קודם כל היא צריכה לא להיכנס לשטח בו המתחרה חזק ממנה ולא להתגרות בו אלא להתמקד בלהוריד לו את המוטיבציה לתקוף אותה. רק לאחר מכן היא תיכנס למקום המתאים בעיתוי המתאים כדי לכבוש נתח שוק.

אין תגובות: